Jak ciekawie zaprojektować ulotki?

Jak ciekawie zaprojektować ulotki?

Na profesjonalny wizerunek firmy składa się wiele czynników, które budują pozytywne doświadczenia klientów. Mitem jest pogląd, że w czasach cyfryzacji, drukowane materiały reklamowe odeszły do lamusa. Sprawdź dlaczego!

Ulotki reklamowe – po co i dla kogo?

U progu lat dwudziestych XXI wieku, rzadko kto nie jest aktywnym użytkownikiem wirtualnego świata. Od przedszkolaków zainteresowanych bajkami, po seniorów utrzymujących relacje z wnukami przy pomocy komunikatorów – wykluczenie z uczestnictwa w życiu online jest marginalnym zjawiskiem. Jak podaje GUS, w Polsce ponad 92% gospodarstw domowych korzysta z Internetu. Czy to oznacza, że tradycyjne formy reklamy, jak banery, reklama prasowa i radiowa, ulotki reklamowe, straciły na znaczeniu? Absolutnie nie. Podczas gdy dostęp do wiedzy, usług czy zakupów online jest wygodną alternatywą, nadal żyjemy w trójwymiarowej rzeczywistości i doświadczamy jej w pełni wszystkimi zmysłami. Dobrze zaprojektowana ulotka potrafi zapaść w pamięć bardziej niż piętnasty pop-up wyskakujący na czterdziestej odwiedzonej dzisiaj stronie. Fizyczna forma ulotki daje nadal duże możliwości reklamowe niskim kosztem. Dla lokalnych usług to najłatwiejszy sposób poinformowania o działalności mieszkańców okolicy. Przykłady? Kwiaciarnie, psi fryzjerzy, manikiurzystki, hydraulicy, zakłady tapicerskie, remonty, drobne naprawy i setki innych, których ogłaszanie w ogólnopolskich mediach mija się z celem i budżetem reklamowym. Ulotki reklamowe są nieocenione także dla gastronomii. Poinformowanie o promocji, happy hours czy wydrukowanie menu na ulotce zwiększają jej szansę na wylądowanie na lodówce, a nie w koszu. Ulotki to także przydatne narzędzie w sektorze turystycznym – aż 79% turystów deklaruje, że zapoznaje się z ich treściami szczegółowo. W przypadku wielu eventów, imprez branżowych, czy targów, taka forma reklamy to wręcz must-have. Jest to uniwersalna forma komunikacji, która sprawdzi się w różnych branżach, ale najbardziej skorzysta na niej sprzedaż online.

Skuteczność ulotek – co mówią statystyki

Drukowane materiały reklamowe są idealnym sposobem komunikacji z klientem, jeśli sprzedajesz online. Niewielka karteczka dołączona do paczki może nieść wyjątkowe przesłanie, wywołać uśmiech na twarzy odbiorcy i podkreślić, jak ważne są dla firmy relacje z klientami. Podobną funkcję spełniają naklejki reklamowe z nadrukiem. Jednostkowe naklejki, które przygotuje drukarnia, to element opakowania produktu, który jest niemożliwy do pominięcia – znajduje się tuż przed oczami klienta, gdy otwiera paczkę. Umieszczenie na ulotce informacji, o tym, że paczkę zapakowała Ewa czy Mateusz, życzenia wspaniałego dnia czy wywołująca refleksję sentencja dają szansę na zbudowanie indywidualnej relacji z odbiorcą. Brytyjskie Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego przeprowadziło badania, w których prawie 80% respondentów przyznało, że przechowuje ulotki reklamowe, a aż 89% ankietowanych potwierdziło, że moment znalezienia ulotki w skrzynce pocztowej zapadł im w pamięć. Dla porównania, jedynie 35% z nich było w stanie przypomnieć sobie otrzymanie danej reklamy mailem, a 60% konsumentów nie zwraca uwagi na reklamy telewizyjne. Dlaczego? Ilość reklam, które trafiają do skrzynek odbiorczych poczty elektronicznej, jest zatrważająca. To czyni ulotki reklamowe marketingową niszą. Umieszczenie na ulotce np. kodu rabatowego na kolejne zakupy lub informacji o konkursie, zwiększa szansę konwersji i buduje świadomość marki. Średni czas, jaki ulotka spędza w domu odbiorcy to aż 38 dni! To naprawdę imponujący czas ekspozycji na marketingowy przekaz. Jak sprawdzić skuteczność ulotek? Najprostszym sposobem jest umieszczenie na ulotce kodu rabatowego czy vouchera zarezerwowanego tylko dla tej formy reklamy. W ten sposób łatwo skalkulujesz, ilu odbiorców podjęło pożądane działanie w stosunku do ilości dystrybuowanych materiałów.

Co powinna zawierać ulotka reklamowa

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, co powinno znaleźć się na ulotce. Wszystko zależy od celu, jaki chcesz osiągnąć dzięki tej formie reklamy. Zgodnie z zasadą AIDA, pierwszą reakcję, jaką wywołują ulotki, czy naklejki reklamowe z nadrukiem powinno być zainteresowanie. Element zaskoczenia zawsze przyciąga uwagę. Możesz w tym celu wykorzystać copywriting – siła słowa pisanego jest ogromna. Przykłady genialnych haseł reklamowych, powtarzanych przez lata po przeprowadzonej kampanii, można mnożyć. Im bardziej czytelny i perswazyjny będzie przekaz na nich umieszczony, tym lepiej. Innymi słowy, „rozwadnianie” tego, co firma chce przekazać i „krążenie wokół tematu” zmniejsza szansę na zainteresowanie ulotką. Krótki, zwięzły przekaz opisany językiem korzyści to strzał w dziesiątkę. Ciekawa, nietypowa grafika nie ustępuje jednak skutecznością copywritingowi. Jej styl, podobnie jak język, którym komunikujesz się z klientami, powinien być dopasowany do grupy odbiorców. Wykorzystanie ciekawych połączeń kolorystycznych, niebanalnej typografii, nietypowych skojarzeń i kontekstów to tylko niektóre sposoby na zwielokrotnienie siły przekazu na ulotce. Wybór formatu ulotki, rodzaju papieru i jego gramatury, nie pozostaje bez wpływu na skuteczność reklamy. Jako drukarnia dysponujemy szerokim wachlarzem grubości papieru – od 90 do 350 g. Obok tradycyjnych, jednostronnych ulotek, na uwagę zasługują ulotki składane – wezwanie do działania umieszczone na froncie, które prowadzi do niespodzianki w środku? Efekt wow gwarantowany!